Tänä päivänä verkkosivuston teemalla on entistä suurempi vaikutus kävijämääriin nettisivuillasi. Aivan kuin kaikella muullakin, mitä nettisivustollesi laitat. Nykyään hakukoneoptimointi on ennen kaikkea laadukkaiden sisältöjen tuottamista. Laadukas sivusto on myös sisältönsä puolesta laadukas. Tällöin kyse ei ole vain siitä, että tunget oikeita avainsanoja sivuston väkisin täyteen, vaan todellisesta halusta luoda laadukkaita sisältöjä valituille kohderyhmille. Kaikille kaikkea ei valitettavasti oikein toimi ainakaan uusien nettisivustojen kohdalla. Teema on hyvin oleellisessa osassa sivustosi Google-tulosten näkökulmasta. Parhaat nettisivustojen teemat ovat usein jollain lailla jo valmiiksi SEO-optimoituja. Googlen hakukonealgorytmit arvioivat myös sivuston navigointia ja sisäistä linkitystä. Myös nämä asiat kannattaa siis hoitaa kuntoon. Usein sivuston SEO-optimoinnissa on kysymys pitkäjänteisestä työstä, jonka aikana sivustolle tuotetaan säännöllisesti laadukasta sisältöä.
Sivustosi teemalla on todentotta merkitystä Google-tuloksien suhteen. Erityisesti silloin, kun yrityksesi haluaa hakukoneoptimoinnin avulla tavoittaa entistä suurempia kävijämassoja. Näin ollen verkkosivustosi teemalla voi olla pidemmän tähtäimen vaikutuksensa sivujen Google-tuloksiin. Tässä artikkelissa tarkastelemme sitä, kuinka teeman vaihtaminen voi vaikuttaa kävijämääriä kasvattavalla sivustollasi. Korkeat hakukonetulokset kertovat myös siitä yksinkertaisesta asiasta, että sivustolla on laadukasta sisältöä. Esimerkki tällaisesta sivustosta on maailman johtaviin nettikasinoihin kuuluva Mr Green. Tämä kasinosivusto tarjoaa paitsi markkinoiden vahvimman suojauksen, myös hyvin miellyttävän käyttöliittymän.
Missä vaiheessa sitten kannattaa vaihtaa teemaa?
Sivustosi teeman vaihto voi tulla ajankohtaisesti monestakin syystä. Teeman vaihtamisen taustalla voivat olla esimerkiksi sivustosi nopeuteen liittyvät syyt. Monet vaihtavat sivuston teeman nopeampaan ja modernimpaa esimerkiksi silloin, jos sivusto latautuu aivan liian hitaasti. Hitaasti latautuvat sivustot ovat huonoja bisnekselle ja useimmiten johtavat kävijöiden poistumiseen sivustolta. Tänä päivänä kilpailu alalla kuin alalla on kovaa. Mikäli sivustosi junnaa vaan paikallaan, niin monet asiakkaat ehtivät tässä ajassa jo vaihtaa sivustoa.
Laadukkaasti koodatut nettisivuston teemat (esimerkiksi WordPress) parantavat sivustosi näkyvyyttä hakukoneissa, nopeuttavat sivuston latautumista ja näin pienentävät sivustosi poistumisprosentteja. Nopeat lataukset tarkoittavat yleensä parempia sijoituksia Googlessa. Siksi kannattaakin valita laadukkaasti tehty teema sivustollesi. Hyvin koodattu teema yhdistettynä laadukkaaseen sisällöntuotantoon nostavat takuulla sivustosi kävijämäärää. Sivuston teemaa valittaessa kannattaa kiinnittää huomioita teeman reagoivuuteen käyttäjän kanssa. Nopeasti reagoivat teemat ovat nopeita teemoja. Tällaisten teemojen avulla sivustosi käyttäjäkokemus paranee yleensä huomattavasti.
Kuinka teemamuutokset voivat vaikuttaa käyttökokemukseen
Käyttäjäkokemus ja verkkosivustosi suunnittelu liittyvät vahvasti toisiinsa. Kävijämäärät eivät myöskään ole täysin riippumattomia sivuston suunnittelusta ja sisällöistä, vaan päinvastoin, kuten aikaisemmin jo todettiin. Kaikki sivustolla vaikuttaa suoraan sivuston SEO-laatuun. Teeman kanssa kannattaa olla varovainen, sillä varomattomasti valittu uusi teema voi myös heiketään sivustosi SEO-pisteitä ja jopa karkottaa kävijöitä.
Tänä päivänä erittäin tärkeä asia kaikilla nettisivuilla on mobiilioptimointi. Käytännössä suurin osa WordPress teemoista nykyään ensisijaisesti mobiilioptimoidaan, koska ihmiset käyttävät nettiä nykyään pääsääntöisesti älypuhelimilla ja tableteilla. Toki edelleen myös tietokoneella surffaillaan netissä, mutta mobiilikäyttö on lisääntynyt suuresti. Sivuston teema tulee siis testata mobiililaitteella ja erittäin tärkeää on varmistaa, että se on riittävällä tavalla mobiilioptimoitu. Mobiilikäytössä sivuston tulee antaa käyttäjälleen virheetön selailukokemus.
Lopuksi
Teemalla on todellakin merkitystä sivuston SEO-pisteiden ja käyttäjien käyttökokemuksen näkökulmasta. WordPress on suosituin nettisivustojen teemaohjelmisto. WordPress -teemojen avulla sinulla on mahdollisuus parantaa oleellisesti sivustosi hakukoneoptimointia ja tätä kautta saada uusia ihmisiä sivustolle. Käytännössä WordPress -koodaaminen on tänä päivänä taitolaji, jonka opetteluun hetki vierähtää. Sen takia edullisinta ja nopeinta on käytännössä ostaa valmis teema, joka on laadukkaasti koodattu. Nämä eivät maksa kuin muutamista kympistä muutamiin satasiin. Riippuen teeman optimoinnista ja esimerkiksi siitä, kuinka monelle sivustolle teema on monistettavissa.
Aikaisemminkin, kun verkkosivustoja oli vielä vähän, niin hakukoneoptimointiin käytettiin kaikenlaisia piilotettuja avainsanalistauksia ja niin edelleen. Nykyään nämä kikat eivät kuitenkaan enää toimi. Nettisivuston menestyksen eteen on laitettava hanskat käteen ja aloitettava kova työ. Teema on myös osa sivuston graafista suunnittelua, jota kannattaa myös miettiä, mikäli haluat saada sivullesi paljon trafiikkia. Nettisivusto tarvitsee teeman ja muun graafisen suunnittelun lisäksi myös sisältöä. Itseasiassa sisällöllä on kaikista suurin merkitys hakukoneoptimoinnissa. Laadukas sisältö tarkoittaa kirjoitus- ja kielioppivirheistä vapaita tekstejä, esimerkiksi blogipestauksia tai artikkeleita. Tekstit tulee miettiä kappalejaon ja käytetyn terminologian näkökulmasta sellaisiksi, että sivustolla vierailija niitä mielellään lukee.